Statystyka

• Dziś: 1592
  • Online: 93

Newsletter

Chcesz otrzymywać najnowsze informacje z regionu, nowo dodanych obiektach turystycznych? Zostań subskrybentem naszego newslettera!

(*) - pole obowiązkowe

Maków Podhalanski - turystyka

TRASY PIESZE

zielony: Maków Podhalański (ok. 370 m n.p.m.) - Makowska Góra (697 m n.p.m.) - Budzów (ok. 340 m n.p.m.) - Chełm Wschodni (581 m n.p.m.) ok. 3,5 godz., znakowany przez PTTK

Ze stacji PKP w Makowie Podhalańskim szlak prowadzi przez Rynek, następnie obok kościoła parafialnego - Sanktuarium Matki Bożej Makowskiej w kierunku osiedla Makowska Góra. Ze zbocza Makowskiej Góry rozciąga się piękny widok na Pasmo Jałowieckie i Pasmo Babiogórskie a podchodząc dalej w kierunku północnym podziwiać można również Pasmo Chełmu. Dalej szlak prowadzi odcinkami przez las dochodząc do miejscowości Budzów a następnie wznosi się na Chełm Wschodni.

niebieski: Sucha Beskidzka (ok. 365 m n.p.m.) - Mioduszyna (633 m n.p.m.) - Polana Makowska (610 m n.p.m.)- Makowska Góra (697 m n.p.m.) - Maków P. PKP (ok. 370 m n.p.m.) ok. 3 godz., znakowany przez PTTK

Trasa rozpoczyna się w Rynku w Suchej Beskidzkiej a następnie prowadzi przez most na Stryszawce. Po skręcie w prawo dochodzi do mostu na Skawie a dalej między zabudowaniami osiedla Garce prowadzi leśnym traktem na grzbiet Mioduszyny (633 m n.p.m.). Dalej biegnie grzbietem do osiedla Polana i kolejno obok szczytu Góry Polany (611 m n.p.m.) by dotrzeć w kierunku osiedla Makowska Góra. Trasa momentami wynurza się na polany leśne, z których roztaczają się niezapomniane widoki na Pasmo Jałowieckie i Pasmo Babiogórskie. Dochodząc do osiedla Makowska Góra szlak skręca w prawo w kierunku centrum Makowa Podhalańskiego prowadząc na początku asfaltową drogą a następnie leśnymi ścieżkami. W dolnych partiach Makowskiej Góry trasa prowadzi ponownie na asfaltową drogę (dalej chodnik), która przechodzi obok Sanktuarium Matki Bożej Makowskiej, dalej przez Rynek do dworca PKP. Szlak otwarty został w 2001 roku.

żółty: Maków P. (ok. 370 m n.p.m) - Ostrysz (707 m n.p.m.) - Przysłopski Wierch (793 m n.p.m.) - Koskowa Góra (866 m n.p.m.) - Góra Kotoń (857 m n.p.m.) - Pcim (ok. 320 m n.p.m.) ok. 9 godz., znakowany przez PTTK

Z dworca PKP w Makowie Podhalańskim szlak prowadzi do ul. Widokowej i dalej w kierunku osiedla Ostrysz dochodząc do Góry Ostrysz (707 m n.p.m.) . Mija szczyt po lewej stronie kierując się w stronę Przysłopskiego Wierchu (793 m n.p.m.) , którego najwyższy punkt również pozostawia po lewej stronie. Rozpoczyna się podejście na zbocze najwyższego wzniesienia pasma - Koskową Górę (866 m n.p.m.). Z okolic szczytu rozpościera się wspaniała panorama na Beskid Żywiecki a na północ na Pasmo Chełmu i Pogórze Wielickie. Dalej szlak wiedzie przez Górę Kotoń (857 m n.p.m.) do miejscowości Pcim.
Beskid Żywiecki - Pasmo Jałowieckie

niebieski: Maków Podhalański (ok. 370 m n.p.m.) - Grzechynia Zagórze - Ostra Góra (566 m n.p.m.) - wschodni stok Magurki (872 m n.p.m.) ok. 2 godz.

Ze stacji kolejowej w Makowie Podhalańskim szlak prowadzi ul. Orkana w kierunku mostu na Skawie. Po drugiej stornie rzeki, w miejscowości Grzechynia trasa wiedzie początkowo w górę główną drogą asfaltową. Na wysokości osiedla Gorzałkówka szlak skręca w prawo w kierunku osiedla Zagórze by dotrzeć do Ostrej Góry (566 m n.p.m.) . Dalej, częściowo leśnymi traktami, szlak prowadzi do wschodniego stoku Magurki (872 m n.p.m.)

TRASY ROWEROWE

żółta: Maków Podhalański Rynek - ul. Kościelna - os. Makowska Góra - os. Jurki - ul. Słoneczna - Maków Podhalański Rynek

Z Rynku w Makowie Podhalańskim trasa prowadzi podjazdem ul. Kościelną pod Makowską Górę (ok. 580 m n.p.m., dość stromy podjazd). Następnie południowymi zboczami Makowskiej Góry trasa wiedzie asfaltową lokalną drogą przez osiedla Bryndzówka i Jurki a dalej drogą polną, głównie przez las, kieruje się ostro w dół w kierunku centrum miasta.

długość ok. 4 km; trasa średnio trudna; podjazd do os. Makowska Góra.

czerwona: Maków Podhalański Rynek - os. Makowska Góra - Góra Bryndzówka - Zarębska Góra - Koskowa Góra - Żarnówka - Maków Podhalański: ul. Głowackiego, ul. 3 Maja, dworzec PKP

Z Rynku w Makowie Podhalańskim trasa prowadzi podjazdem ul. Kościelną do os. Makowska Góra, następnie do os. Bryndzówka a dalej drogami polnymi (często biegnącymi przez las) z kilkoma niezbyt stromymi podjazdami, w tym pod Ostrysz i dalej stokami Zarębskiej Góry pod Koskowa Górę (866 m n.p.m.), na poziom ok. 840 m n.p.m., wymaga to pokonania 220 m wysokości na dystansie około 2 km. Odcinek od Makowskiej Góry do Koskowej Góry jest najbardziej atrakcyjny widokowo na całym przebiegu. Z Koskowej Góry trasa kieruje się na południe a 1,5 km skręca na zachód w kierunku doliny potoku Żarnowianka Od tego momentu prowadzi asfaltową drogą przez wieś, w dół w kierunku Makowa Podhalańskiego. Mijając granice sołectwa Żarnówka kieruje się do Makowa Podhalańskiego najpierw ul. Głowackiego a dalej ul. 3 Maja dochodząc do Rynku.
długość ok. 20 km; trasa trudna; podjazd do os. Makowska Góra.

niebieska: Maków Podhalański Rynek - os. Makowska Góra - os. Za Górą - os. Polana - Maków Dolny - os. Za Wodą - Grzechynia - Maków Podhalański PKP

Z Rynku w Makowie Podhalańskim trasa prowadzi podjazdem ul. Kościelną w kierunku os. Makowska Góra, przed którym odbija w lewo (na zachód) do osiedla Zagórze. Dalej leśnymi ścieżkami prowadzi do os. Polana, następnie kieruje się w dół do Makowa Dolnego (długi zjazd), gdzie przecina główną drogę Sucha Beskidzka - Maków Podhalański (droga krajowa nr 28). Następnie prowadzi drogą osiedlową przez most na Skawie do os. Zarębki i dalej wzdłuż rzeki kieruje się do głównej drogi w Grzechyni, gdzie skręca w lewo. Po pokonaniu kolejnego mostu na Skawie trasa skręca w prawo, aby osiedlowymi drogami dotrzeć do stacji PKP w Makowie Podhalańskim.
długość ok. 11 km; trasa średnio trudna; podjazd do os. Makowska Góra.

TRASY KONNE EKOMUZEUM

6 ODCINEK TRASY
Szósty odcinek trasy prowadzi z kierunku Zawoi wychodząc z osiedla Beskid szlakiem czerwonym w stronę os. Zabór, obok osiedla Pod Grapą,. Po lewej stronie mija szczyt Magurki (872 m n.p.m.) i kieruje się przez Magurkę Grzechyńską, po drodze odłączając się od szlaku czerwonego w prawą stronę i dalej prowadząc w stronę osiedla Drwalówka, gdzie znajduje się Gospodarstwo Agroturystyczne „Drwalówka".
Długość trasy: 3,5 km

7 ODCINEK TRASY
Siódmy odcinek trasy prowadzi z Gospodarstwa Agroturystycznego „Drwalówka" szlakiem niebieskim przez os. Betlejem lub przez os. Semikówkę. Szlaki łączą się na os. Łazy i dalej trasa kieruje się w stronę os. Łęg Makowski, następnie przecina główną drogę przechodzącą przez Grzechynię i dalej prowadzi wzdłuż rzeki Skawy w kierunku os. Jedzinnego.
Długość trasy: 14 km

8 ODCINEK TRASY
Ósmy odcinek trasy prowadzi od os. Jedzienne, przekraczając rzekę Skawę, następnie wzdłuż jej brzegu, przecina drogę krajową nr 28. Dalej ponownie kieruje się wzdłuż rzeki, aby następnie skręcić w stronę Makowa. Kolejno udaje się przez os. Ostrysz w kierunku os. Bryndzówka mijając po prawej stronie szczyt Góry Działek (583 m n.p.m.) i Góry Bryndzówki (697 m n.p.m.). Odcinek ten kończy swój bieg na os. Jurki gdzie znajduje się Ośrodek Jeździecki Makowska Góra.
Długość trasy: 12 km

9 ODCINEK TRASY
Dziewiąty odcinek trasy prowadzi od Ośrodka Jeździeckiego Makowska Góra w kierunku góry Bryndzówka (698 m n.p.m.) i dalej i żółtym szlakiem po lewej stronie mija szczyt Ostrysza (707 m n.p.m.) następnie po lewej stronie Przysłopski Wierch (793 m n.p.m.). Przechodząc przez osiedle Majdówka kieruje się na Koskową Górę (866 m n.p.m.). Tu szlak się kończy (dalej szlak nieoznakowany).
Długość trasy: 24 km

10 ODCINEK TRASY
Dziesiąty odcinek trasy prowadzi z os. Jedzienne w Makowie Podhalańskim, prosto wzdłuż rzeki Skawy w stronę os. Dudrakówka, potem wzdłuż torów do miejscowości Juszczyn. Drogą prowadzącą nad torami kieruje się do os. Sarnowa mijając po lewej stronie szczyt Sarnowej Góry (513 m n.p.m.). Dalej kieruje się wzdłuż drogi w Juszczynie przebiegając przez osiedla Ceremugowa, Tatarowa, Kurdasy w stronę os. Zgudowa. Kolejno trasa idzie prosto w kierunku na Juszczyn - Polany. Dociera tam do drogi głównej skręcając w lewo a następnie w prawo, na dróżkę prowadzącą do Góry Kozłownik (674 m n.p.m.). Nastepnie przechodzi przez Groń (761 m n.p.m.), Przełęcz Malinowe, potem ze szlakiem niebieskim w kierunku miejscowości Bystra, przecina jej główną drogę. Dalej kieruje się na Łysą Górę (626 m n.p.m.) i dochodzi do Toporzyska.
Długość trasy: 37 km

SZLAKI TEMATYCZNE
PODBABIOGÓRSKIE EKOMUZEUM

Ścieżka turystyczna „Szlakiem atrakcji i produktów lokalnych Podbabiogórza" jako trasa „Podbabiogórskiego Ekomuzeum". Ekomuzea to obiekty obrazujące miejscową kulturę, zwyczaje, walory przyrodnicze i historię. Przeznaczone są do zwiedzania lub oglądania, ale można również brać udział w warsztatach twórczych a także skosztować tradycyjnych produktów. Podbabiogórskie Ekomuzeum obejmuje 56 punktów i przystanków rozmieszczonych na terenie powiatu suskiego. Można je poznawać w różnorodny sposób: wędrując pieszo, jadąc rowerem czy konno.

W Gminie Maków Podhalański znajdują się następujące punkty Ekomuzeum:
nr 24 - Izba Regionalna im. E. Wacyka ul. 3 Maja 24 w Makowie Podhalańskim (rękodzieła ludowych twórców - hafciarek i rzeźbiarzy, drewniane zabawki, dawne przedmioty domowego użytku, zdjęcia i dokumenty dotyczące historii miasta i okolic);
dostępność komunikacyjna: droga asfaltowa, szlaki turystyczne

nr 14 - Hafciarka - Anna Koziana os. Makowska Góra 11 w Makowie Podhalańskim (Członkini Stowarzyszenia Twórców Ludowych, laureatka Nagrody im. Oskara Kolberga. Haftem makowskim [biały, pełny z dzierganymi dziurkami] ozdabia obrusy, bieżniki, serwety, pościel i koszule. Hafty Pani Ani prezentowane były na licznych wystawach w kraju i za granicą.)
dostępność komunikacyjna: droga asfaltowa, szlak turystyczny, trasy rowerowe

nr 22 - Gospodarstwo Agroturystyczne „Drwalówka" Grzechynia 647 - Carhla (Nowy drewniany budynek stylizowany na architekturę drewnianą. Można tu brać udział w pokazie pieczenia chleba [stary piec chlebowy], wyrobie masła. Proponowane są także warsztaty: wikliniarstwa, malarstwa, rzeźby koronki. Urozmaiceniem czasu będą przejazdy bryczką oraz konne przejażdżki po okolicy. Obiekt posiada miejsca noclegowe dostępne cały rok.)
dostępność komunikacyjna: szlaki turystyczne, rowerowe, konne

nr 23 - Rękodzieło na Sulkówce Stanisława Gigonia Grzechynia 583 (Rzeźbiarz wykonujący w lipowym drewnie oryginalne dzieła. W pracowni znajdującej się przy prywatnym domu organizuje pokazy rzeźbiarstwa oraz prowadzi sprzedaż swoich prac)
dostępność komunikacyjna: droga asfaltowa, szlak turystyczny

nr 26 - Izba Regionalna w Kojszówce Kojszówka 154 (Pomieszczenie znajdujące się przy miejscowej Szkole Podstawowej. Zgromadzone zostały tu eksponaty rozmieszczone według sposobu wykorzystania przez ówczesną ludność w życiu codziennym. Organizowane są pikniki podczas których zapoznać się można ze stylem życia miejscowej ludności, poznać tutejsze gawędy, przyśpiewki i legendy.)
dostępność komunikacyjna: droga asfaltowa

nr 56 - Galeria autorska Mieczysława Głucha ul. 3 Maja 37 w Makowie Podhalańskim (Artysta prezentuje tu rzeźby wykonane w drewnie o charakterze sakralnym, modernistycznym a także klasycznym. Można wsiąść udział w prelekcjach na temat tradycji rzeźbiarskich na podhalu, a także spróbować swych sił w pokazie powstawania rzeźby w drewnie, w glinie i w kamieniu)
dostępność komunikacyjna: obiekt znajduje się bezpośrednio przy drodze krajowej nr 28

Przystanki Ekomuzeum:
nr 25 - Kaplica Filasowa przy ul. 3 Maja w Makowie Podhalańskim (murowana kaplica w kształcie prezbiterium kościoła parafialnego wybudowana w 1845 roku przez J.K. Filasa. Na dachu znajduje się wieżyczka na sygnaturę.)

nr 31 - Kaplica w Kojszówce przy drodze głównej Medyka - Zator (murowana kapliczka domkowa, w której znajduje się kamienna rzeźba Chrystusa Upadającego pod Krzyżem z I poł. XIX w. oraz kamienna figura Chrystusa Nazareńskiego z 1848 roku.
dostępność komunikacyjna: obiekt znajduje się bezpośrednio przy drodze Medyka - Zator